Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 401
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2258/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na samolocie Moravan Zlin Z-526F, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 – Podwozie i ogumienie"
"T5 – Uszkodzenie konstrukcji".
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 27 maja 2016 r.
Po wylądowaniu i skołowaniu z pasa trawiastego pod hangar pilot stwierdził zablokowanie drążka sterowego. Oględziny dokonane przez mechanika wykazały ścięcie górnego pionowego trzpienia z przegubem kulistym mocowania goleni-amortyzatora podwozia tylnego i rozdzielenie wraz z podkładką i nakrętką (na którym to trzpieniu amortyzator jest zamocowany do górnego węzła kratownicy kadłuba), przemieszczenie górnej części amortyzatora do przodu wskutek obrotu wokół jego dolnego zamocowania w obejmie i wejście w kolizję z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości, czego skutkiem było zablokowanie ruchu tego popychacza i uszkodzenie (lokalne wgniecenie) jego poprzeczki. Stwierdzono, że zjawisko blokowania układu sterowania sterem wysokości występowało tylko na ziemi, po obciążeniu goleni-amortyzatora tylnego podwozia przypadającą na nie składową masy samolotu, przemieszczeniu jego górnej części ku przodowi i wejściu w kontakt z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości. Wystąpiły także uszkodzenia dolnego pokrycia kadłuba wokół otworu na goleń tylnego podwozia.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
Doraźne ścięcie górnego trzpienia amortyzatora-goleni podwozia tylnego, spowodowane przeciążeniem, najprawdopodobniej wskutek kołowania po poprzecznych nierównościach z niedostosowaną do ich wielkości prędkością.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |