Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 419
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 419
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 401
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2258/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na samolocie Moravan Zlin Z-526F, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 – Podwozie i ogumienie"

"T5 – Uszkodzenie konstrukcji".

2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 27 maja 2016 r.

Po wylądowaniu i skołowaniu z pasa trawiastego pod hangar pilot stwierdził zablokowanie drążka sterowego. Oględziny dokonane przez mechanika wykazały ścięcie górnego pionowego trzpienia z przegubem kulistym mocowania goleni-amortyzatora podwozia tylnego i rozdzielenie wraz z podkładką i nakrętką (na którym to trzpieniu amortyzator jest zamocowany do górnego węzła kratownicy kadłuba), przemieszczenie górnej części amortyzatora do przodu wskutek obrotu wokół jego dolnego zamocowania w obejmie i wejście w kolizję z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości, czego skutkiem było zablokowanie ruchu tego popychacza i uszkodzenie (lokalne wgniecenie) jego poprzeczki. Stwierdzono, że zjawisko blokowania układu sterowania sterem wysokości występowało tylko na ziemi, po obciążeniu goleni-amortyzatora tylnego podwozia przypadającą na nie składową masy samolotu, przemieszczeniu jego górnej części ku przodowi i wejściu w kontakt z poprzeczką rozdwojonego popychacza układu sterowania sterem wysokości. Wystąpiły także uszkodzenia dolnego pokrycia kadłuba wokół otworu na goleń tylnego podwozia.

3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:

Doraźne ścięcie górnego trzpienia amortyzatora-goleni podwozia tylnego, spowodowane przeciążeniem, najprawdopodobniej wskutek kołowania po poprzecznych nierównościach z niedostosowaną do ich wielkości prędkością.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00