Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 415
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 415
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 397
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2180/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na spadochronie Voyager 260, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 19 lutego 2016 r.

Uczeń-skoczek (10 skoków) wykonywał pierwszy skok na zadanie SL-2. Skok wykonany został z wysokości 1200 m. Uczeń podczas oddzielania się od samolotu przyjął nieprawidłową sylwetkę (skulił się), a następnie spadał koziołkując. Spadochron otworzył na wysokości około 700 m, w trakcie wykonywania niekontrolowanych obrotów ciała. Proces napełniania się czaszy spadochronu został zakłócony przez przejście pilocika pod slajderem. Pomimo, że czasza nie wypełniła się całkowicie z powodu zablokowania slajdera, uczeń nie podjął procedury awaryjnej i wylądował ze zwiększoną prędkością pionową. Przed przyziemieniem nie przyjął prawidłowej sylwetki ciała – wylądował na rozstawione nogi i prawdopodobnie z nienaprężonymi mięśniami. Podczas przyziemienia doznał poważnych obrażeń ciała.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

– przyjęcie nieprawidłowej sylwetki podczas oddzielania się od samolotu i swobodnego spadania;

– niepodjęcie procedury awaryjnej po nieprawidłowym otwarciu spadochronu;

– przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00