Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 397
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2180/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 października 2015 r. na spadochronie Voyager 260, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 19 lutego 2016 r.
Uczeń-skoczek (10 skoków) wykonywał pierwszy skok na zadanie SL-2. Skok wykonany został z wysokości 1200 m. Uczeń podczas oddzielania się od samolotu przyjął nieprawidłową sylwetkę (skulił się), a następnie spadał koziołkując. Spadochron otworzył na wysokości około 700 m, w trakcie wykonywania niekontrolowanych obrotów ciała. Proces napełniania się czaszy spadochronu został zakłócony przez przejście pilocika pod slajderem. Pomimo, że czasza nie wypełniła się całkowicie z powodu zablokowania slajdera, uczeń nie podjął procedury awaryjnej i wylądował ze zwiększoną prędkością pionową. Przed przyziemieniem nie przyjął prawidłowej sylwetki ciała – wylądował na rozstawione nogi i prawdopodobnie z nienaprężonymi mięśniami. Podczas przyziemienia doznał poważnych obrażeń ciała.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
– przyjęcie nieprawidłowej sylwetki podczas oddzielania się od samolotu i swobodnego spadania;
– niepodjęcie procedury awaryjnej po nieprawidłowym otwarciu spadochronu;
– przyjęcie niewłaściwej sylwetki ciała przed przyziemieniem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |