Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 394
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1906/2014
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 października 2014 r. na samolocie Embraer E175, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej” „T4 – Układy sterowania”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Przed rozpoczęciem podejścia końcowego do EPWA na pas 11 i po ustawieniu dźwigni klap w położenie 1, pojawiła się usterka Flaps Fail – słoty wychyliły się do pozycji 3, a klapy 0. Dźwignię klap przestawiono do położenia wyjściowego. Ponowna próba przestawienia klap spowodowała powtórzenie usterki. Przerwano podejście, zgłoszono problem kontrolerowi zbliżania oraz chęć pozostania na wys. 4000 stóp i kursie pasa. Po przeczytaniu check list, wykonano kolejną próbę wypuszczenia klap. Usterka zniknęła. Wykonano normalne podejście. Poinformowano MCC i poproszono o przybycie mechanika. Usterki nie wpisano do LDP60 po konsultacji z mechanikiem. Po zgłoszeniu przez załogę problemów z klapami do ATC, ogłoszona została na lotnisku faza niepewności. Po lądowaniu L0392Y służby lotniskowe dokonały weryfikacji drogi startowej i dróg kołowania pod kątem zanieczyszczeń ewentualnymi częściami samolotu. Zanieczyszczeń nie znaleziono. Załoga drogą mailową przesłała opis zdarzenia do Inspektora Bezpieczeństwa Lotniczego.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niesprawność LH OUTBOARD FLAP ACTUATOR.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |