Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 408
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 408
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 390
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 895/2011

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 lipca 2013 r. na samolocie Cessna 172RG, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”,

„T11 – Uszkodzenie systemów hydraulicznych”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po starcie o godz. 11:05 do kolejnego lotu po kręgu z uczniem, podczas chowania podwozia instruktor usłyszał w tylnej części kabiny z lewej strony niepokojące trzaski i po chwili stwierdził, że czerwona lampka sygnalizatora pracy pompy hydraulicznej nie zgasła. W trakcie pierwszego zakrętu otrzymał drogą radiową informację, że podwozie nie schowało się całkowicie. Goleń prawego podwozia głównego wyglądała na schowaną, natomiast goleń lewego podwozia głównego wisiała w pośrednim położeniu. Próby wypuszczania podwozia sposobem zasadniczym i awaryjnym oraz próby schowania podwozia nie powiodły się. Po analizie sytuacji oraz po konsultacjach ze służbą naziemną podjęte zostały próby zablokowania podwozia przez zmiany położenia samolotu w powietrzu, które również nie dały rezultatu. Zapas paliwa w samolocie był znaczny i uznano za konieczne jego zużycie przed podjęciem próby lądowania awaryjnego, co dało czas na przygotowanie się służb naziemnych do spodziewanej akcji ratowniczej. O godzinie 14:15 instruktor podjął ostateczną próbę zablokowania goleni lewego podwozia głównego na zamku w położeniu wypuszczonym: uchylił lewe drzwi kabiny, wychylił się (zabezpieczony częściowo pasami bezpieczeństwa) i ręką dopchnął goleń do zablokowania na zamku. Próba ta powiodła się – sygnalizacja podwozia pokazała podwozie wypuszczone (trzy zielone lampki). Podczas tej operacji samolot był pilotowany przez ucznia. Organizacja akcji ratowniczej z udziałem straży pożarnej, karetki pogotowia, śmigłowca sanitarnego i grupy awaryjnej dobiegała w tym czasie końca. Po przybyciu śmigłowca sanitarnego z lotniska Lublin-Radawiec, o godz. 14:54 instruktor wylądował bez problemów i bez widocznych uszkodzeń samolotu. PKBWL powiadomiono o zdarzeniu telefonicznie na ok. 2,5 godz. przed lądowaniem samolotu. W wyniku przeglądu instalacji chowania i wypuszczania podwozia stwierdzono uszkodzenie hydraulicznego siłownika chowania i wypuszczania goleni lewego podwozia głównego P/N 9882015-2.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) Rozregulowanie kinematyki układu chowania i wypuszczania podwozia głównego wskutek zużycia eksploatacyjnego.

2) Zużycie oraz pęknięcie korpusu lewego hydraulicznego siłownika chowania i wypuszczania podwozia głównego wskutek rozregulowania kinematyki układu chowania i wypuszczania, a także wskutek prób siłowego awaryjnego ręcznego zablokowania podwozia na zamku.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00