Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 388
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 654/2013
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 maja 2013 r. na szybowcu SZD-30 Pirat, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-pilot wykonywał lot na ćwiczenie A/I-9 – wznowienie po przerwie w lotach. Start, lot po kręgu i początkowa faza podejścia do lądowania wykonane były prawidłowo. Podczas końcowej fazy lądowania uczeń nie reagował na polecenia kierującego lotami, żeby zwiększyć prędkość, w następstwie czego szybowiec przepadł z wysokości ok. 1,5 m. Podczas dobiegu szybowiec wykonał cyrkiel. Po oględzinach szybowca stwierdzono niewielkie uszkodzenie podwozia.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Dopuszczenie do spadku prędkości podczas podejścia do lądowania i zbyt wysokie wyrównanie.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |