Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 405
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 405
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 387
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 551/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2014 r., klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E2 – Służby zarządzania ruchem lotniczym”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Zakłócenia zobrazowania radarowego APP EPWA w godz. 07:00-09:00 UTC spowodowane próbami transpondera na lotnisku EPWA. Mechanik ok. godz. 06:30 UTC dostał od TWR EPWA zgodę na próbę transpondera przez pół godziny. Próby transponderów kod 1234 i 1250 przeciągały się, co spowodowało liczne problemy na APP EPWA. W godz. 07:00-08:00 UTC transponder kod 1234 wyświetlał poziom 150, co mogło doprowadzić do wygenerowania TCAS RA dla samolotów w TMA EPWA (w tym czasie był zlot statków powietrznych do EPWA). Momentami jeden z tych kodów wyświetlany był na zobrazowaniu radarowym w dwóch miejscach jednocześnie jako dwa, absurdalnie wielkie symbole „dup code”, co przy pracy w zasięgu 30-40 NM było dużym utrudnieniem. W związku z uciążliwością przeprowadzanych w hangarze prób SEN TWR zgłosił problem do Dyżurnego Portu, który powiedział, że nie może nic zrobić w tej sprawie, ponieważ nie ma dostępu do hangaru. Po wykonaniu wielu telefonów udało się zlokalizować osobę odpowiedzialną i o godz. 07:56 UTC test miał zostać przerwany. Niestety mimo zapewnień telefonicznych, po zadeklarowanym końcu testów, na zobrazowaniu APP EPWA sektora S pojawiały się odpowiedzi transponderów z kodami 1746 i 1250 w czasie pomiędzy 08:25-08:30 UTC oraz kodem 3666 około godz. 08:40, co utrudniało identyfikację samolotów po starcie.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Niewłaściwa procedura przeprowadzania testów transponderów przez organizację obsługową.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00