Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 403
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 403
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 385
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 212/2014

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 luty 2014 r. na samolocie Embraer 170, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”

oraz

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie obsługi naziemnej z uwagi na niesprawne APU załoga zamówiła usługę podgrzania wnętrza samolotu. Wykorzystano do tego celu agregat grzewczy Guinault GR130V5 nr 1027. Podczas wchodzenia na pokład samolotu, już w rękawie pomostu wyczuwalna była woń spalin. Informacja o tym została przekazana koordynatorowi obsługi rejsu. Zgodnie z obowiązującą procedurą personel przed rozpoczęciem chłodzenia lub ogrzewania pokładu samolotu zobowiązany jest do sprawdzenia sprawności wykorzystywanych do tego celu agregatów. Pracownicy w składanych wyjaśnieniach zapewnili, że agregat grzewczy w trakcie uruchamiania był sprawny. Po zgłoszeniu przez załogę zadymienia pokładu samolotu agregat został wycofany z użycia i przekazany do służb technicznych w celu sprawdzenia jego stanu. W trakcie inspekcji sprzętu stwierdzona została usterka, która została usunięta. W procesie użytkowania sprzętu lotniskowego prowadzone są kontrole stanu technicznego przez poszczególne grupy pracowników. Kontrola w trakcie obsługi codziennej prowadzona jest przez podstawowych pracowników rampy. Prowadzona jest również kontrola cotygodniowa oraz wynikająca z przeglądów zalecanych przez producenta sprzętu wykonywana przez zatrudnionych mechaników. W tym przypadku najprawdopodobniej usterka nie została wychwycona w trakcie kontroli obsługi codziennej.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Usterka techniczna agregatu grzewczego, która nie została wychwycona w trakcie rutynowej kontroli obsługi codziennej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00