Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 375
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 6/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Poważny incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 stycznia 2016 r. na szybowcu SZD-9 Bocian D, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T5 – Uszkodzenie konstrukcji”,
„T7 – Nieuprawnione modyfikacje”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności poważnego incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 2 kwietnia 2016 r.
Turbia k. Stalowej Woli EPST. PKBWL stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację lotno-eksploatacyjną a lista potwierdzeń wykonania przeglądów przedlotowych została podpisana przez pilota – właściciela szybowca. W dniu 3 stycznia 2016 r. pilot szybowca przybył na lotnisko w Turbi z zamiarem wykonania lotów za wyciągarką na szybowcu SZD-9 Bocian D. Po wykonaniu przeglądu przedlotowego szybowiec został przetransportowany na miejsce startu i ustawiony jako drugi w kolejce do lotu. Po zajęciu przez pilota miejsca w kabinie i podczepieniu liny wy ciągarkowej, nastąpił start szybowa. Po prawidłowym rozbiegu szybowiec oderwał się od ziemi i przeszedł na wznoszenie. W końcowej fazie wznoszenia na wysokości około 450 m pilot usłyszał trzask, nastąpiło wy czepienie szybowca. Pilot wykonał krąg nadlotniskowy i wylądował na lotnisku. Okazało się, że nastąpiło pęknięcie deski kilowej, do której mocowany jest dolny zaczep, a następnie jej oderwanie się od konstrukcji i samowyczepienie liny wyciągarkowej. Na miejscu zdarzenia wykonano wstępne oględziny oraz zdjęcia uszkodzeń, następnie przetransportowano szybowiec do hangaru, gdzie uzupełniono dokumentację fotograficzną. Po zakończeniu tych czynności szybowiec zdemontowano i zabezpieczono.
3. Przyczyna poważnego incydentu lotniczego:
– niewłaściwe rozwiązanie konstrukcyjne mocowania dolnego zaczepu
– niestaranie wykonanie spoin klejowych deski kilowej z kadłubem,
– osłabienie konstrukcji drewnianej ze względu na wiek szybowca.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |