Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 373
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1467/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 lipca 2015 r., na samolocie Airbus A320-232, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga startującego samolotu przerwała start w związku z wyświetleniem się alertu ENG #2 FAIL. Prędkość w momencie przerwania startu była poniżej VI. Dobieg został wykonany poprawnie w osi drogi startowej. Po wyłączeniu silnika nr 2, samolot na jednym pracującym silniku podkołował na stanowisko postojowe. Po opuszczeniu pokładu przez pasażerów została wezwana organizacja obsługowa. Po otwarciu osłon silnika i oględzinach stwierdzono ślad wycieku paliwa z DRA IN MAST (drenaże silnikowe). Wykonano kilka prób na mocy biegu jałowego (IDLE). Przy pierwszej z nich zauważono paliwo sączące się z DRA IN MAST, pochodzące z drenażu FMU (Fuel Managment Unit, zespół sterujący paliwem). W kolejnych próbach sączenie się paliwa nie występowało. W trakcie lokalizacji usterki zresetowano FADEC (Fuli Authority Digital Engine Control, w pełni autonomiczne cyfrowe sterowanie silnikiem) oraz sprawdzono szczelność podłączeń układu paliwowego. Następnie wykonano próbę na mocy biegu jałowego (IDLE) oraz kilka prób na pełnej mocy (FULL POWER). Po każdej z tych prób sprawdzano czy nie pojawia się wyciek z DRA IN MAST. Wyciek nie pojawiał się. Po zakończeniu prób i otwarciu osłon silnika sprawdzono stan silnika – nie stwierdzono anomalii.
Po ww. czynnościach samolot został dopuszczony do lotów. W czasie kolejnych lotów nie było problemów z silnikiem. Stwierdzono, że przyczyną alertu ENG #2 FAIL był błąd systemu FADEC. Wyciek paliwa z DRAIN MAST spowodowany był zebraniem się nadmiaru paliwa w linii FMU i następnie jego wyrzuceniem na zewnątrz w czasie przyspieszania silnika do pełnej mocy. Zgromadzone w linii FMU paliwo było pozostałością po pracach obsługowych wykonywanych trzy dni przed zdarzeniem.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną wyświetlenia się alertu ENG #2 FAIL był błąd systemu FADEC.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |