Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 391
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 391
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 373
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1467/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 lipca 2015 r., na samolocie Airbus A320-232, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga startującego samolotu przerwała start w związku z wyświetleniem się alertu ENG #2 FAIL. Prędkość w momencie przerwania startu była poniżej VI. Dobieg został wykonany poprawnie w osi drogi startowej. Po wyłączeniu silnika nr 2, samolot na jednym pracującym silniku podkołował na stanowisko postojowe. Po opuszczeniu pokładu przez pasażerów została wezwana organizacja obsługowa. Po otwarciu osłon silnika i oględzinach stwierdzono ślad wycieku paliwa z DRA IN MAST (drenaże silnikowe). Wykonano kilka prób na mocy biegu jałowego (IDLE). Przy pierwszej z nich zauważono paliwo sączące się z DRA IN MAST, pochodzące z drenażu FMU (Fuel Managment Unit, zespół sterujący paliwem). W kolejnych próbach sączenie się paliwa nie występowało. W trakcie lokalizacji usterki zresetowano FADEC (Fuli Authority Digital Engine Control, w pełni autonomiczne cyfrowe sterowanie silnikiem) oraz sprawdzono szczelność podłączeń układu paliwowego. Następnie wykonano próbę na mocy biegu jałowego (IDLE) oraz kilka prób na pełnej mocy (FULL POWER). Po każdej z tych prób sprawdzano czy nie pojawia się wyciek z DRA IN MAST. Wyciek nie pojawiał się. Po zakończeniu prób i otwarciu osłon silnika sprawdzono stan silnika – nie stwierdzono anomalii.

Po ww. czynnościach samolot został dopuszczony do lotów. W czasie kolejnych lotów nie było problemów z silnikiem. Stwierdzono, że przyczyną alertu ENG #2 FAIL był błąd systemu FADEC. Wyciek paliwa z DRAIN MAST spowodowany był zebraniem się nadmiaru paliwa w linii FMU i następnie jego wyrzuceniem na zewnątrz w czasie przyspieszania silnika do pełnej mocy. Zgromadzone w linii FMU paliwo było pozostałością po pracach obsługowych wykonywanych trzy dni przed zdarzeniem.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną wyświetlenia się alertu ENG #2 FAIL był błąd systemu FADEC.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00