Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-20
Wersja aktualna od 2017-03-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 372
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1463/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 23 lipca 2015 r., na samolocie Embraer E170, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T4 – Układy sterowania”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas podejścia do lądowania w KTW, przy wypuszczaniu klap do pozycji 3, pojawiła się sygnalizacja „FLAP FAIL”. Załoga próbowała wypuścić klapy zgodnie z listą kontrolną, ustawiono prędkość Vref +25 w FMC. Pilot lecący rozmyślnie zszedł poniżej ścieżki ILS celem zachowania płaskiego profilu podejścia. Lot został bezpiecznie dokończony. Na podstawie relacji pilotów i analizy zapisu DFDR, Komisja Badania Zdarzeń Lotniczych operatora ustaliła, że załoga zgodnie z Instrukcją Operacyjną część B wykonała listę kontrolną Flap/Slat fail. Zwiększono prędkość podejścia i wylądowano na pasie w Katowicach. Samolot zatrzymał się na pasie w bezpiecznej odległości, około 1000 m przed końcem.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną usterki był wypracowany siłownik napędu klap. Niesprawną część wymieniono, usterka nie powtórzyła się.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |