Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 389
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 389
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 371
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1427/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 1 lipca 2015 r., na samolocie ultralekkim CH601 Zodiak, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie lotu rekreacyjnego wraz z pasażerem po trasie: lotnisko Piotrków Trybunalski (EPPT) -Pajęczno – lotnisko Piotrków Trybunalski, pilot – w pewnym momencie – odczuł zwiększone wibracje silnika, które z biegiem czasu narastały. Pilot podjął decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego. Po wybraniu równego pola o długości około 500 m wykonał poprawne lądowanie. W trakcie oględzin samolotu, pilot stwierdził brak dwóch wkrętów mocujących kołpak śmigła. Wkręty wykręciły się i wypadły w trakcie tego lotu. Brak wkrętów był przyczyną drgań odczuwanych przez pilota jako „zwiększone drgania silnika”. Nie ma informacji, czy przegląd przedlotowy został wykonany z należytą starannością. Uzupełniono brakujące wkręty i wykonano próbę silnika – silnik pracował poprawnie, a drgania ustąpiły. Po sprawdzeniu pola pilot zdecydował się wystartować. Dla skrócenia startu pilot postanowił wystartować bez pasażera. Później zmienił decyzję i zabrał na pokład pasażera. W trakcie startu z pasażerem zaistniał wypadek zarejestrowany pod numerem 1219/15, którego badanie prowadzi użytkownik.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Wykręcenie się i wypadnięcie w trakcie lotu wkrętów mocujących kołpak śmigła.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00