Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 388
Wersja aktualna od 2017-03-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 388
Wersja aktualna od 2017-03-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 370
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1370/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 lipca 2015 r., na samolocie ultralekkim – Ultra Pup Bravo, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Dnia 16.07.2015 roku o godz. 16.10 czasu lokalnego (LMT) pilot samolotu ultralekkiego Ultra Pup Bravo o znakach rejestracyjnych SP-SKAL wystartował z miejscowości Wola Mrokowska koło Tarczyna w celu przebazowania samolotu na lądowisko Chrcynno koło Nasielska (EPNC). Przed startem pilot wykonał przegląd przedlotowy oraz próbę silnika. Pilot nie miał uwag co do sprawności samolotu przed lotem. Po starcie lot przebiegał zgodnie z planem, aż do 50. minuty lotu, w której w rejonie miejscowości Łajski, silnik nagle bez żadnych wcześniejszych oznak niesprawności przerwał pracę. Pilot stwierdził, że w zasięgu jego wzroku nie było terenu nadającego się do wykonania bezpiecznego lądowania oraz, ze względu na malejącą wysokość lotu, zdecydował o wykonaniu zakrętu i lądowania na małej łące, którą wcześniej minął. Łąka była otoczona przeszkodami terenowymi (wysokie drzewa, linie wysokiego napięcia, zabudowania, skraj lasu). W trakcie wykonywania podejścia do lądowania na wysokości kilku metrów nad ziemią samolot uderzył lewym skrzydłem w drzewa. W wyniku uderzenia nastąpił obrót samolotu w lewo z pochyleniem na nos, uderzenie w ziemię i kapotaż. Po zderzeniu samolotu z ziemią pilot wyłączył przełączniki elektryczne i włącznik zapłonu, wypiął się z pasów i o własnych siłach opuścił samolot.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Odkręcenie się śruby mocującej przewód zasilania komputera sterującego silnikiem, w wyniku wibracji, co doprowadziło do przerwy w zasilaniu prądem i spowodowało wyłączenie się silnika samolotu.

Zalecenie dotyczące bezpieczeństwa:

W wyniku oględzin układu paliwowego i układu elektrycznego samolotu oraz jego silnika, przeprowadzonych po wypadku, wydano producentowi samolotu – Zakładowi Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego „YALO” zalecenia dotyczące bezpieczeństwa:

1. Poprawić zabezpieczenia złączy elektrycznych w obwodzie komputera na pulpicie przełączników.

2. Rozważyć mocowanie pulpitu przełączników do kadłuba samolotu na amortyzowanym zawieszeniu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00