Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 358
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2485/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 listopada 2015 r. na samolocie Zlin-143, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
„H3 – Błędy w komunikowaniu”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 20 czerwca 2016 r.
Załoga samolotu Zlin-143 w składzie pilot-instruktor oraz pilot-uczeń wykonywała lot szkolny na trasie Piotrków Trybunalski – VOR „LOZ”, następnie cztery podejścia według ILS na lotnisko EPLL i odlot na lotnisko EPDE. Po starcie z lotniska EPPT i opuszczeniu strefy ruchu lotniskowego, załoga nawiązała łączność radiową ze służbą informacji powietrznej Warszawa Informacja i otrzymała polecenie zgłoszenia pozycji bezpośrednio do TWR EPLL. Po nawiązaniu łączności radiowej ze służbą kontroli ruchu lotniczego lotniska EPLL, z uwagi na nieautoryzowany wlot w przestrzeń kontrolowaną, załoga otrzymała od kontrolera ruchu lotniczego polecenie natychmiastowego zawrócenia i przyjęcie kursu na punkt nawigacyjny „GOGUS”. W czasie obecności samolotu Zlin-143 w rejonie kontrolowanym lotniska EPLL w TMA odbywały się loty innych statków powietrznych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zgodnie z treścią przesłanych wyjaśnień, przyczyną nieuprawnionego wlotu w przestrzeń kontrolowaną TMA EPLL było zbyt późne nawiązanie łączności ze służbą kontroli lotniska EPLL i brak możliwości uzyskania wcześniejszego zezwolenia na wlot w przestrzeń kontrolowaną.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |