Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 357
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 8 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2475/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 września 2016 r. na paralotni ALPHA 4.25 (Advance), klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Uczestnicy:
Uczeń-pilot paralotniowy, mężczyzna, w trakcie szkolenia do I etapu, wykonał 17 lotów.
Przebieg zdarzenia:
Uczeń-pilot wykonywał start do 18 lotu, był to jego drugi start tego dnia. Po wyniesieniu skrzydła, w trakcie rozpędzania plot podniósł głowę w celu kontroli skrzydła, jednocześnie zwolnił bieg. W skutek tego nastąpiło podwinięcie czołowe skrzydła. Uczeń przewrócił się do przodu i uderzył w stok góry. W wyniku uderzenia uczeń doznał złamania obojczyka i skręcenia kostki.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd techniki startu, polegający na zmniejszeniu prędkości biegu podczas rozpędzania, co doprowadziło do wyprzedzenia ucznia przez skrzydło i podwinięcia czołowego oraz niezamierzonego przerwania startu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez użytkownika:
Organizator lotów omówił przebieg zdarzenia z uczestnikami lotów.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |