Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 345
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1185/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 czerwca 2015 r. na samolocie Bombardier/DHC-8-402Q, klasyfikuję do kategorii:
"Czynnik ludzki"
w grupie przyczynowej: "H4 – Błędy proceduralne".
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W trakcie rozbiegu załoga stwierdziła brak wskazań lewego prędkościomierza. Rozbieg przerwano i zawrócono na stanowisko postojowe. Przeprowadzono przegląd samolotu i stwierdzono nieusuniętą osłonę rurki Pitota po lewej stronie. Osłonę zdjęto, przeprowadzono wizualną kontrolę czystości oraz wykonano testy ADC (Air Data Computer) nie stwierdzając nieprawidłowości. Dalsza część lotu przebiegała bez zakłóceń. Załoga zgłosiła i omówiła zdarzenie przed Komisją Badania Zdarzeń Lotniczych PLL LOT oraz złożyła raport ASR.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niestarannie przeprowadzony przegląd przed lotem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |