Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 353
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 353
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 343
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1098/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 22 czerwca 2015 r. oraz 7 lipca 2015 r. na samolocie Czech Sport Aircraft PS-28 Sport Cruiser, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T3 – Podwozie i ogumienie", "T5 – Uszkodzenie konstrukcji".

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL", do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas planowej obsługi okresowej samolotu PS-28 Sport Cruiser nr fabr. C0521 w certyfikowanej organizacji obsługowej CAMO stwierdzono uszkodzenia i odkształcenia struktury w rejonie przegrody ogniowej, zamocowania podwozia przedniego do przegrody ogniowej oraz zapoczątkowane uszkodzenie podłużnie przegrody ogniowej. Na okoliczność tych uszkodzeń oraz ich propagacji sporządzono i wysłano do PKBWL dwa kolejne dokumenty Technical Occurrence Report (TORF RefMl/GBE/2015 z dn.22.06.2015 r. i 2/GBE/2015 z dn.17.07.2015 r., przyjęte jako zgłoszenie zdarzenia 1098/15), uszkodzenia zinwentaryzowano i udokumentowano oraz powiadomiono o sytuacji użytkownika i wytwórcę samolotu. Uszkodzenie stwierdzone początkowo w dn. 22.06.2015 r. i opisane w TORF Ref# 1/GBE/2015 ograniczało się do pęknięcia wspornika „Bulkhead 1 bracket" – samolot został dopuszczony do lotów przy nałożeniu obowiązku szczegółowych inspekcji zespołu mocowania podwozia przedniego co 25 lądowań w celu obserwacji rozwoju pęknięcia. W dn. 17.07.2015 r. stwierdzono dalsze uszkodzenia – wyboczenie podłużnie przegrody ogniowej, co opisano w TORF Reftt 2/GBE/2015. Samolot był od początku eksploatacji używany do lotów szkolnych i użytkowany dość intensywnie z lotniska bazowego EPBC, przy czym starty i lądowania odbywały się głównie z betonowej drogi startowej, a kołowania – po nawierzchniach nieutwardzonych, trawiastych. W chwili stwierdzenia opisanej sytuacji całkowity nalot samolotu od początku eksploatacji wynosił 298,2 godz./278 cykli lotu, nalot od ostatniej obsługi technicznej – 43,7 godz./36 cykli lotu. Miejsca powstawania i charakter uszkodzeń oraz odkształceń konstrukcji świadczyły o ich zainicjowaniu i rozwoju wskutek zjawisk zmęczeniowych, wynikających ze sposobu eksploatacji samolotu oraz jego cech konstrukcyjno-projektowych (polegających na niedostosowaniu struktury do wysokiej intensywności eksploatacji w lotach szkolnych z nierównych nawierzchni) – analogicznie, jak w przypadku zdarzeń samolotu SP-GBD (770/15, 771/15 i 772/15) oraz samolotu SP-GBC (949/15 i 950/15). Tak jak w poprzednich przypadkach organizacja obsługowa CAMO po przeanalizowaniu konstrukcji zaproponowała wytwórcy samolotu sposób dokonania naprawy opracowany wcześniej dla samolotu PS-28 Sport Cruiser nr fabr. C0510 zn.rozp. SP-GBD (p. zdarzenia 770/15, 771/17 i 772/15), który wytwórca zaakceptował i który posłużył mu do opracowania wydanego w dniu 23 października 2015 r. kompleksowego Biuletynu Serwisowego No. SB-CR-032, obejmującego wszystkie samoloty PS-28 Cruiser / Sport Cruiser / Piper Sport.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

1) Intensywna eksploatacja samolotu w lotach szkolnych, powodująca przyspieszone zmęczeniowe zużycie struktury płatowca.

2) Znaczny udział kołowania po nawierzchniach nieutwardzonych.

3) Cechy konstrukcyjno-projektowe struktury płatowca.

4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:

PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00