Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 352
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 352
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 342
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1094/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 21 maja 2015 r. na samolocie ultralekkim FK-14 Polaris, klasyfikuję do kategorii:

"Czynnik techniczny"
w grupie przyczynowej: "T4 – Układy sterowania".

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas lotu pilot stwierdził nietypowe drgania silnika w trakcie operowania dźwignią gazu w zakresie wysokich obrotów. W ocenie pilota drgania nie były duże, ale na tyle niepokojące, że postanowił wrócić na macierzyste lądowisko Chrcynno. Samolot wylądował bez problemów. W trakcie przeglądu stwierdzono niejednakowe wysuwanie się linek gazu, co przekładało się na nierówne otwieranie się przepustnic w gaźnikach i prowadziło do drgań silnika. Przyczyną niejednakowego wysuwania się linek było uszkodzenie (przegrzanie) jednej z nich z powodu poprowadzenia jej zbyt blisko tłumika. Linki zostały wymienione oraz dodatkowo zastosowano osłonę termiczną chroniącą linki przed nagrzewaniem się od tłumika.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Uszkodzenie jednej z linek sterowania przepustnicą gaźnika, co prowadziło do drgań silnika w trakcie lotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00