Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 337
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1039/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 czerwca 2015 r. na samolocie Socata TB9, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Wykonano próbę silnika przed lotem, która nie wykazała żadnych anomalii. Po starcie, w trakcie wznoszenia, silnik nie uzyskiwał maksymalnych obrotów i nierówno pracował. Pilot zgłosił do wieży lotniska EPPO zakłócenia w pracy silnika i poprosił o zgodę na powrót na lotniska, którą otrzymał. Samolot wykonał lewy krąg nadlotniskowy i po 7 minutach samolot bezpiecznie wylądował na pasie 28. Okazało się, że przyczyną zakłóceń w pracy silnika był niewłaściwy luz zaworowy.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zakłóceń w pracy silnika był niewłaściwy luz zaworowy.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |