Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 334
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 887/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 10 maja 2016 r. na szybowcu SZD 36 A Cobra 15, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 10 maja 2016 r. o godzinie 13:58 (LMT) z lotniska w Łososinie Dolnej (EPNL) wystartował do lotu termicznego nadlotniskowego szybowiec SZD 36A Cobra 15. Ponieważ był to pierwszy lot wykonywany przez tego pilota w ramach laszowania na nowy typ szybowca, instruktor nadzorujący nakazał mu, aby nie oddalał się on zbytnio od lotniska. Warunki meteorologiczne tego dnia były bardzo dobre (podstawy chmur 2200 m, wiatr z kierunku 120° o prędkości 27÷37 km/h, średnie noszenia 2–3m/s). Pilot szybowca wykonywał lot po zachodniej stronie lotniska, pod szlakami Cu. Kiedy w godzinach popołudniowych zaczęły zanikać noszenia termiczne pilot stwierdził, że nie doleci do lotniska i podjął decyzję o lądowaniu w terenie przygodnym. Po wybraniu odpowiedniego pola wykonał manewr do lądowania. Ponieważ wytrzymanie szybowca zostało wykonane na zbyt dużej wysokości (około 2 m według oceny pilota) nastąpiło przeciągnięcie szybowca i przyziemienie z przepadnięciem. Na skutek lądowania uszkodzony został przedni sworzeń rozpierający skrzydła ze śrubą rzymską. Było to pierwsze lądowanie tego pilota w terenie przygodnym. Pilot nie odniósł żadnych obrażeń.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nadmierne oddalenie się od lotniska niedające gwarancji powrotu w przypadku zaniku noszeń termicznych (lot poza stożkiem dolotowym). Zbyt wysokie wytrzymanie szybowca w trakcie lądowania, w konsekwencji przyziemienie z przepadnięciem.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |