Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 342
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 342
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 332
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 832/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 24 maja 2015 r. na śmigłowcu HTJ269 Schweizer 300C, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wykonywania szkolnego lotu nawigacyjnego na wysokości 1500 stóp, nastąpił odczuwalny spadek mocy silnika. Utrzymywanie lotu poziomego było możliwe jedynie na granicznych parametrach pracy zespołu napędowego. Instruktor podjął decyzję o wykonaniu lądowania zapobiegawczego w terenie przygodnym. Lądowanie odbyło się na równej nawierzchni z około pięciometrowym dobiegiem, bez następstw. O zaistniałej sytuacji załoga poinformowała telefonicznie użytkownika śmigłowca oraz mechanika lotniczego, który po przybyciu na miejsce zdarzenia dokonał sprawdzenia układu zapłonowego. Podczas przeglądu stwierdził zanieczyszczenia dwóch świec zapłonowych, które usunął oraz utlenianie się styku świeca zapłonowa – przewody wysokiego napięcia. Po próbie silnika na ziemi, instruktor samodzielnie wykonał przelot śmigłowcem do bazy technicznej. Kilka dni przed zaistnieniem zdarzenia, podczas rozruchu tego śmigłowca pilot miał problemy z uruchomieniem silnika, a podczas próby nastąpił spadek obrotów na jednym z iskrowników o 250 obr./min., któremu towarzyszyła nierównomierna praca silnika. Użytkownik zdecydował, że ze względu na ogólną niedbałość i niską kulturę techniczną prowadzonych wcześniej obsług, śmigłowiec nie będzie dalej eksploatowany i zwrócił go właścicielowi. Śmigłowiec transportem kołowym został przewieziony do Wielkiej Brytanii.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną spadku mocy silnika była usterka techniczna spowodowana złym stanem układu zapłonowego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00