Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 341
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 341
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 331
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 755/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 maja 2015 r. na śmigłowcu HU269 Schweizer 300C, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W trakcie próby silnika przed lotem pilot stwierdził, że silnik trudno się uruchamiał. W trakcie próby nastąpił spadek obrotów o 250 obr./min na jednym z iskrowników. Spadkowi temu towarzyszyła nierównomierna praca silnika. Usterkę usunięto. Z informacji uzyskanych od użytkownika wynikło, że usunięcie usterki polegało na regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu (w zgłoszeniu napisano, że za spadek obrotów odpowiedzialne były przewody wysokiego napięcia). Kilka dni po niniejszym zdarzeniu miało miejsce drugie zdarzenie tego śmigłowca, w którym pilot zmuszony był wykonać lądowanie zapobiegawcze z powodu spadku mocy silnika. W tym przypadku przyczyną spadku mocy silnika była usterka techniczna spowodowana złym stanem układu zapłonowego. Po zaistnieniu drugiego zdarzenia użytkownik zdecydował, że śmigłowiec nie będzie u niego dalej eksploatowany i zwrócił go właścicielowi.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00