Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 339
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 339
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 329
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 761/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 maja 2015 r., na spadochronie Falcon 265, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywał pierwszy skok w życiu – zadanie SL-1 (skok z samoczynnym otwarciem spadochronu metodą na linę). Wyposażony był w radiotelefon umożliwiający jednostronną łączność radiową instruktor-uczeń. Po oddzieleniu się z pokładu samolotu AN-2 na wysokości 1000 m AGL nastąpiło prawidłowe napełnienie się czaszy. Uczeń odblokował linki sterownicze spadochronu i wykonywał lot z zakrętami w lewo, w prawo, po prostej oraz hamowanie i rozpędzanie czaszy. Polecenia wydawane przez radio wykonywał prawidłowo, jednak z pewnym opóźnieniem. Na wysokości około 150 m wyszedł na prostą do lądowania pod wiatr (prędkość wiatru około 4–5 m/s, kierunek 290°–300°) w zachodniej części pola wzlotów lotniska EPKR. Lot po prostej przebiegał prawidłowo, z lekką korektą kierunku pod wiatr. Na wysokości ok. 30 m uczeń przyjął pozycję do lądowania poprzez złączenie nóg i rozpędził spadochron w około 90%. Na wysokości 10–15 m przed komendą „hamuj” gwałtownie ściągnął uchwyty sterownicze do wysokości bioder, czym doprowadził do przeciągnięcia czaszy. Czasza uległa deformacji, a uczeń zderzył się z ziemią najpierw stopami, co w znacznym stopniu zamortyzowało upadek, a następnie lewą stroną ciała na wysokości bioder. Instruktor dotarł na miejsce lądowania po około jednej minucie i stwierdził, że uczeń zachował przytomność i leżąc na plecach usiłuje „zgasić” czaszę spadochronu. Uczeń uskarżał się na ból w pachwinie oraz w dolnej części kręgosłupa. Na miejsce zostało wezwane pogotowie ratunkowe, które dotarło po ok. 10–15 min. Przybyła załoga karetki zabezpieczyła poszkodowanego i odtransportowała do szpitala. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że uczeń doznał poważnych obrażeń ciała. Uczeń-skoczek gwałtownie ściągnął linki sterownicze (jeszcze przed wydaniem polecenia przez instruktora), co doprowadziło do przeciągnięcia czaszy. Uczeń-skoczek był wysokim, dobrze zbudowanym mężczyzną, ważącym 90–95 kg. Oględziny zestawu spadochronowego przeprowadzone po wypadku przez mechanika spadochronowego wykazały, że długości linek i stan materiału czaszy są w normie. Maksymalna masa skoczka wraz z wyposażeniem dla czaszy Falcon 265 wynosi 123 kg, a maksymalna rekomendowana masa wynosi 117 kg. Wynika z tego, że masa ucznia-skoczka raz ze spadochronem była bliska maksymalnej rekomendowanej masie. Obciążenie jednostkowe czaszy oszacowano na 0,9 lb/sq fit. Obciążenie czaszy w połączeniu z dużą długością ramion i gwałtownością ściągnięcia linek doprowadziło do przeciągnięcia na małej wysokości i skutkowało twardym przyziemieniem.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w technice lądowania, polegający na gwałtownym i głębokim ściągnięciu linek sterowniczych, co doprowadziło do przeciągnięcia spadochronu na małej wysokości. Okolicznością sprzyjającą było stosunkowo duże jak dla ucznia-skoczka jednostkowe obciążenie czaszy spadochronu oraz duża długość ramion ucznia-skoczka.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00