Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 327
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 747/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 15 maja 2015 r. na samolocie Socata TB-9 „Tampico”, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T8 – Osprzęt i urządzenia radiowe”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Załoga uczeń-pilot/instruktor wykonywała lot szkolny traso wy. Pomiędzy punktami EPKZM i EPRZD około godziny 15:40 UTC załoga zgłosiła utratę łączności radiowej i przerwanie wykonywania zaplanowanego lotu oraz powrót na lotnisko startu. Załoga ustawiła na transponderze radaru wtórnego kod utraty łączności radiowej (7600) oraz nadawała „na ślepo”. Kontroler ruchu lotniczego organu kontroli lotniska TWR EPRZ transmisję z samolotu odbierał normalnie. W trakcie dolotu do lotniska załoga odzyskała dwukierunkową łączność i wylądowała o godzinie 15:55 UTC.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyna nie została ustalona.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |