Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 323
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 582/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 26 kwietnia 2015 r. na samolocie Piper PA 32, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Zgodnie z treścią zgłoszonego zdarzenia lotniczego, załoga samolotu Piper PA32 w locie VFR na trasie EPRZ-ESKN naruszyła przestrzeń kontrolowaną TMA Gdańsk. Według zgłaszającego samolot został zaobserwowany na wskaźniku radarowym służby kontroli zbliżania APP Gdańsk jako echo pierwotne i mimo zaangażowania szeregu organów służb ruchu lotniczego nie powiodły się próby pełnej identyfikacji oraz nawiązania łączności z załogą samolotu.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia lotniczego był błąd załogi samolotu Piper PA 32 w zakresie planowania trasy przelotu oraz nieuzyskanie zezwolenia na wlot w przestrzeń kontrolowaną.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |