Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 330
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 330
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 320
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 534/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2015 r. na śmigłowcu Robinson R44 Raven II, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T2 – Uszkodzenie silnika”
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas wykonywania przelotu z Serocka na lotnisko EPBC, w piątej minucie lotu pilot zauważył na wskaźniku wahania obrotów silnika: wzrost do 104% ÷ spadek do 100%, wzrost do 108% ÷ spadek do 99%, wzrost do 115% ÷ spadek do 97%. Po wzroście obrotów silnika do 115%, pilot rękojeścią sterowania przepustnicą zmniejszył obroty silnika w celu niedopuszczenia do jego dalszego rozkręcania się i ewentualnego uszkodzenia. Po chwili włączył się sygnał ostrzegający o niskiej prędkości obrotowej wirnika głównego. W zaistniałej sytuacji pilot postanowił przerwać wykonanie zadania i lądować zapobiegawczo w terenie przygodnym. Wybrał odpowiednie miejsce, wykonał zakręt w lewo o około 180° pod wiatr i bezpieczne przyziemił śmigłowiec z dala od przeszkód. Lądowanie odbyło się bez następstw. Podczas lądowania obroty silnika zaczęły się stabilizować, a po przyziemieniu nie stwierdzono żadnych odchyleń od normy i śmigłowiec wyłączono zgodnie z procedurami opisanymi w IUwL. Po zatrzymaniu się wirnika głównego pilot i pasażerowie bezpiecznie opuścili śmigłowiec. Lot odbywał się na wysokości około 800 ft AGL z tylno-bocznym wiatrem, wiejącym z kierunku około 340° i prędkości około 16 kt w porywach do 26 kt. Po przybyciu na miejsce zdarzenia personelu technicznego, śmigłowiec został zabezpieczony i transportem kołowym przewieziony do organizacji obsługowej. Po konsultacjach z producentem śmigłowca firmą Robinson Helicopter Company zostały przeprowadzone zalecone inspekcje przeglądy. Wykonano naprawę główną iskrowników oraz wymieniono regulator obrotów oraz wraz z jego sterownikiem (zdemontowane agregaty zostały odesłane do producenta śmigłowca). Po wykonaniu powyższych czynności i planowych obsług serwisowych, śmigłowiec został dopuszczony do dalszej eksploatacji.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczynami zakłócenia pracy układu regulatora prędkości obrotowej silnika mogły być: wadliwa praca zespołu sterowników, niesprawność lewego iskrownika i/lub wpływ silnego tylno-bocznego wiatru.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00