Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 319
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 531/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 kwietnia 2015 r. na samolocie Beechcraft C90GT King Air, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas podejścia do lądowania VOR29 na lotnisku EPGD po wypuszczeniu podwozia załoga stwierdziła brak sygnalizacji wypuszczenia lewego głównego podwozia, nie świeciła również sygnalizacja procesu wypuszczania tego podwozia. Ponowna próba wypuszczenia podwozia nie zmieniła sytuacji. Dowódca wykonał niski przelot nad drogą startową w celu sprawdzenia stanu wypuszczenia podwozia przez obserwatorów z ziemi, a po uzyskaniu potwierdzenia prawidłowego optycznie stanu podwozia załoga wykonała listę kontrolną „EMER LDG GEAR EXT”. Lądowanie i kołowanie odbyły się bez problemów.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Usterka sygnalizacji wypuszczenia lewego podwozia głównego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |