Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 327
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 327
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 317
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 369/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 marca 2015 r. na śmigłowcu Mi-2 Plus, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Po zakończeniu oblotów technicznych i potwierdzeniu pełnej sprawności, śmigłowiec został przygotowany do przebazowania z lotniska EPBC na lądowisko Brynek (czas przelotu około 2,5 godz.). W końcowej fazie lotu pilot zauważył, że wskazówka obrotomierza wirnika głównego ustawiona jest w położeniu „0”. W zaistniałej sytuacji pilot wzmógł obserwację wskazań pozostałych przyrządów kontroli pracy zespołu napędowego oraz zaczął baczniej nasłuchiwać odgłosów pracy przekładni głównej oraz wirnika głównego. Parametry pracy, odgłosy oraz sterowność śmigłowca nie wzbudzały żadnych zastrzeżeń pilota. Kierując się swoim dużym doświadczeniem w wykonywaniu lotów na tym typie śmigłowca (jego nalot na Mi-2 wynosił 2510 godz., nalot ogólny 4157 godz.), pilot podjął decyzję o dolocie na lądowisko docelowe, które było w zasięgu wzroku. Lot wykonywał z taką samą prędkością i na takiej samej wysokości, jak przed zauważeniem niesprawności obrotomierza. Lądowanie odbyło się bez następstw. Wskaźnik obrotomierza wirnika głównego wraz z jego nadajnikiem zostały zdemontowane ze śmigłowca i przekazane do działu technicznego LPU „Heliseco” w celu ich sprawdzenia. Po zabudowaniu na śmigłowiec sprawnego obrotomierza i czujnika zalecono wzmożoną obserwację wskazań wirnika głównego śmigłowca w czasie kolejnych lotów. Usterka nie powtórzyła się.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną braku wskazań obrotów wirnika głównego był mechaniczny defekt wskaźnika obrotomierza wirnika głównego oraz niesprawność jego nadajnika.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00