Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 316
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 351/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 marca 2015 r. na samolocie SAAB-340A, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Po wylądowaniu w Poznaniu załoga stwierdziła brak możliwości sterowania przednim podwoziem. Zaplanowany lot odwołano. Następnego dnia stwierdzono usterkę, polegającą na braku możliwości cofnięcia manetki PL z pozycji FI na pozycję GI po przyziemieniu. Ekipa techniczna sprawdziła zapisy FDR, zresetowała położenie dźwigni FI STOP OVRD PULL, wymieniła hamulec nr 1, wymieniła koła główne nr 1 i nr 2 oraz przeprowadziła czynności techniczne poprawiające pracę łożyska sterowania przednim podwoziem i wykonała próby.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyczyną braku możliwości sterowania przednim podwoziem oraz braku możliwości cofnięcia manetki PL z pozycji FI na pozycję GI po przyziemieniu było wyciągnięcie bezpiecznika N9 (LDG RELAYS).
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |