Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 323
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 323
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 313
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 135/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 31 stycznia 2015 r. na samolocie Boeing 737-800, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T3 – Podwozie i ogumienie”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Podczas konfigurowania samolotu do lądowania nastąpiło zablokowanie klap w pozycji 1. Załoga poprosiła kontrolera ruchu lotniczego o zgodę na oczekiwanie i w tym czasie wykonała czynności zawarte w liście kontrolnej „TRAILING EDGE FLAP DISAGREE”. Zgodnie z nią lądowanie należy wykonać przy ustawieniu klap w pozycji 15 korzystając z alternatywnego sposobu ich wypuszczania. Załoga po lądowaniu stwierdziła silne oblodzenie samolotu. Po jego odlodzeniu przeprowadzono test wypuszczania i chowania klap, który przebiegł pomyślnie. Po wykonaniu rejsu powrotnego, w trakcie obsługi technicznej, wykonany został test komputera układu klap (FSEU – Flaps/Slats Elec Unit), który nie wykazał błędu w systemie oraz oczyszczono złącza w układzie wypuszczania i chowania klap. Dodatkowo, po powrocie na lotnisko bazowania, wymieniono komputer FSEU zgodnie z AMM 27-51-01/401. Test systemu przebiegł pomyślnie i samolot został dopuszczony do eksploatacji bez ograniczeń. Usterka nie powtórzyła się w kolejnych lotach.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Najbardziej prawdopodobną przyczyną usterki było zablokowanie systemu wypuszczania klap w fazie podejścia do lądowania z powodu silnego oblodzenia samolotu.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00