Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 309
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2141/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 października 2015 r. na spadochronie Pilot 150, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
oraz
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T2 – Uszkodzenie czasy spadochronu”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Skoczek (508 skoków) uczestniczyła w skoku na zadanie RW-5. Skok formacji został wykonany z wysokości 4000 m. Po rozejściu się formacji skoczek otworzyła spadochron na wysokości około 1000 m. Po otwarciu stwierdziła, że czasza napełniła się niesymetrycznie, a linki są kilkukrotnie skręcone. Skoczek przystąpiła do wykonania procedury awaryjnej – wyczepiła czaszę główną i otworzyła spadochron zapasowy. Wylądowała na użytkowej części lądowiska. Nie ustalono przyczyny nieprawidłowego otwarcia czaszy głównej spadochronu. Jako jedną z potencjalnych przyczyn wskazano błąd popełniony podczas układania spadochronu do skoku.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |