Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 305
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2092/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 września 2015 r. na spadochronie Pilot 188, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T2 – Uszkodzenie czasy i uprzęży spadochronu”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Skoczek (80 skoków) uczestniczył w skoku na zadanie RW-9. Spadochron (czaszę główną) otworzył na wysokości około 1000 m. Po napełnieniu się czaszy skoczek stwierdził 2–3 krotne skręcenie linek. Przystąpił do wykonania procedury awaryjnej – wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Wylądował na użytkowej części lądowiska. Nie ustalono przyczyny skręcenia linek nośnych. Jako potencjalne przyczyny wskazano: skręcenie taśmy łączącej pilocik z osłoną czaszy, nierównomierne wploty linek, obrócenie czaszy w osłonie podczas wkładania do komory pokrowca, nierównomierne dociągnięcie taśm udowych uprzęży oraz obrót skoczka w płaszczyźnie poziomej podczas otwierania spadochronu.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nie ustalono.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |