Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 314
Wersja aktualna od 2017-03-08
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 314
Wersja aktualna od 2017-03-08
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 304
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 7 marca 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2076/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 19 września 2015 r. na spadochronie Mars 330, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 - Brak kwalifikacji”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 - System szkolenia”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Uczeń-skoczek wykonywał pierwszy skok w życiu. Skok został wykonany z wysokości 900 m, na zadanie SL-1. Uczeń prawidłowo oddzielił się od samolotu. Proces otwarcia czaszy głównej spadochronu przedłużał się, więc uczeń wyciągnął uchwyt wyczepiania czasy głównej, a następnie otworzył spadochron zapasowy (PZS 92). Podczas lądowania na części użytkowej lotniska doznał poważnych obrażeń ciała. Z uzyskanych od organizatora szkolenia informacji wynika, że oględziny spadochronu nie wykazały przyczyny przedłużonego otwarcia czaszy głównej. Charakter doznanych obrażeń ciała wskazał na lądowanie w niewłaściwej sylwetce ciała (na palce). Zestawy spadochronowe używane do szkolenia były skompletowane z czaszami zapasowymi latające skrzydło z wyjątkiem jednego, skompletowanego z czaszą okrągłą (PZS 92). Jak wyjaśnił organizator szkolenia: „zasadniczo przy szkoleniu uczniów w pierwszym okresie szkolenia na skrzydle mają mieć sylwetką według zasady (bez względu na rodzaj spadochronu): ustawić spadochron pod wiatr, nogi złączone razem, stopy ustawione równolegle do powierzchni przyziemienia, naprężenie, sterówki na wysokości ramion, wzrok przed siebie”. Uczeń nie wiedział, jaki rodzaj czaszy zapasowej znajduje się w jego zestawie. Jednak jak wyjaśnił organizator szkolenia, na 10 spadochronów szkolnych mam 1 okrągły. Informowałem na zajęciach z budowy spadochronu o tym, że wśród tych dziesięciu może być spadochron okrągły, na którym co do zasady lądowanie jest w taki sam sposób jak na skrzydle z tą różnicą, że oznakowanie sterówki służą tylko do wykonywania obrotów czasy.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyjęcie niewłaściwej sylwetki do lądowania. Okolicznością sprzyjającą było niepełne szkolenie w zakresie posługiwania się spadochronem z okrągłą czaszą zapasową.

Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:

W dniu wypadku zdarzenie omówiono z obecnymi, pozostałymi 3 uczniami, przypominając zasady postępowania przy lądowaniu, kładąc nacisk na poprawne ustawienie nóg i ich równomierne obciążenie, oraz powtórzono ćwiczenia naziemne. Ponieważ były to ostatnie skoki w sezonie, pozostali uczniowie nieobecni w tym dniu, zostaną dodatkowo przeszkoleni podczas zajęć wznawiających na wiosnę 2016 roku. Wycofano z użycia spadochrony zapasowe o czaszy okrągłej.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00