Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 302
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2057/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 września 2015 r. na spadochronie Voyager 220, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek wykonywał 70 skok w życiu, a 3 w dniu zdarzenia. Zadaniem skoku była nauka celności lądowania. Skok wykonał z wysokości 1700 m. Po oddzieleniu się od samolotu zgiął nogi i wyrzucając pilocik zainicjował otwarcie spadochronu. Pilocik zaczepił się o nogę, a czasza w osłonie wisiała obok nogi, czyli zaistniała sytuacja awaryjna, tzw. podkowa. Po nieudanej próbie odczepienia pilocika uczeń otworzył czaszę zapasową. Po napełnieniu się czaszy zapasowej wyczepił RSL i po odplątaniu pilocika od nogi odrzucił czaszę główną. Wylądował na użytkowej części lotniska.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas otwierania spadochronu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |