Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-08
Wersja aktualna od 2017-03-08
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 299
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2027/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 września 2015 r. na spadochronie Drakkar, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek wykonywał drugi skok w życiu, na zadanie SL-1. Uczeń oddzielił się od samolotu na wysokości 1000 m. Spadochron otworzył się na wysokości około 900 m. Lot do czasu podejścia do lądowania przebiegał prawidłowo. Po prawidłowym zbudowaniu rundy do lądowania, na wysokości około 100 m uczeń leciał pod wiatr. Na wysokości około 8m ściągnął linki sterownicze, a spadochron zmienił kierunek lotu. Uczeń przyziemił na rozstawione nogi doznając poważnych obrażeń ciała.
Podczas szkolenia naziemnego uczeń uczestniczył w ćwiczeniach na skoczni trójpoziomowej oraz trapezie, trenując elementy skoku niezbędne do prawidłowego lądowania.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas lądowania.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |