Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-07
Wersja aktualna od 2017-03-07
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 292
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1278/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie Navigator 260, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pobiednik Wielki – lotnisko EPKP. Uczeń-skoczek wykonywał drugi skok w życiu (pierwszy w danym dniu), z samoczynnym otwarciem spadochronu, z samolotu Cessna 206. Według relacji skoczka wyrzucającego, posiadającego uprawnienie INS(SL), uczeń oddzielił się od samolotu jedynie poprzez opuszczenie nóg poza stopień i zsunięcie się z pokładu samolotu, a następnie przechylił się w pozycji tylno-bocznej do kierunku lotu. Spowodowało to zainicjowanie otwarcia spadochronu w nieprawidłowej tylno-bocznej sylwetce w stosunku do ziemi. Podczas procesu otwarcia nierówno rozłożone taśmy nośne spadochronu spowodowały niepełne otwarcie czaszy, wraz ze skręceniem linek. Po około 8 sekundach uczeń-skoczek wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Lądowanie odbyło się w wyznaczonym rejonie lotniska. Uczeń nie odniósł żadnych obrażeń. Podczas oględzin spadochronu nie stwierdzono jego uszkodzeń. W trakcie szkolenia uczeń wielokrotnie ćwiczył prawidłowe oddzielanie się od pokładu, zarówno z wykorzystaniem makiety, jak i samolotu, z którego później wykonywał skoki. Nie można wykluczyć, że nieprawidłowe oddzielenie się od samolotu w trakcie wykonywania skoku, było spowodowane stresem.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nieprawidłowe oddzielenie się od statku powietrznego.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |