Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-07
Wersja aktualna od 2017-03-07
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 291
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1275/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 11 czerwca 2016 r. na spadochronie tandem HOP 330, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Chrcynno – lądowisko EPNC. Czasza spadochronu głównego Hop 330 była zamontowana do pokrowca/uprzęży Next. Skoczek wykonywał skok z pasażerem. Przebieg skoku, do czasu otwarcia czaszy głównej spadochronu, był prawidłowy. Po napełnieniu się czaszy skoczek zauważył, że na lewej lince sterowniczej, powyżej kaskady, powstał supeł. Ponieważ spadochron miał tendencję do wchodzenia w pogłębiające się obroty, skoczek przystąpił do wykonania procedury awaryjnej. Wy czepił czaszę główną i otworzył czaszę zapasową. Lądowanie zostało wykonane na użytkowej części lądowiska. W ocenie organizatora skoków, prawdopodobną przyczyną zaistnienia zdarzenia były zbyt luźne lub zużyte pierścienie gumowe, służące do zaplatania nadmiaru linek sterowniczych.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zużycie lub zastosowanie niewłaściwego rozmiaru pierścieni gumowych służących do zaplatania nadmiaru linek sterowniczych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |