Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-03-07
Wersja aktualna od 2017-03-07
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 284
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 7 marca 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2147/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, zaistniały w dniu 5 września 2016 r. na lotnisku Bygdoszcz-Szwederowo (EPBY), na samolocie Cessna 152, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Pilot samolotu podczas wykonywania rozbiegu zgłosił przerwanie startu z powodu nierównomiernej pracy silnika. Samolot bez pomocy zwolnił pas. Z oświadczenia pilota wynika, że niedokładnie wykonał przegląd przedlotowy, pomijając spuszczenie odstojów i sprawdzenia ich na okoliczności wody i zanieczyszczeń. Według instrukcji użytkowania w locie samolotu przed każdym dniem lotnym oraz po każdym tankowaniu należy zdrenować niewielką ilość paliwa z obu zbiorników skrzydłowych oraz filtra paliwa zabudowanego w przedziale silnikowym.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Zaniechanie spuszczenia odstojów paliwa podczas wykonywania przeglądu przedlotowego, co mogło przyczynić się do nierównomiernej pracy silnika i doprowadzić do przerwania startu w fazie rozbiegu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadów Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadów Lotniczych po zakończeniu badania nie sformułowała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
1) przeprowadzenie szkolenia z zakresu tankowania statków powietrznych oraz prowadzenia przeglądów statków powietrznych przed lotami;
2) zwiększenie częstotliwości kontroli zgodności listy odstojów paliwa z rejestrem rozchodu paliwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |