Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 280
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2150/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 3 października 2015 r. na spadochronie Voyager 260, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uczeń-skoczek (52 skoki) wykonywał skok z wysokości 2000 m. Zadaniem skoku była nauka poziomych obrotów ciała. Po poprawnym wykonaniu zadania podczas swobodnego spadania, na zaplanowanej wysokości przystąpił do otwarcia spadochronu. Według relacji ucznia, pomimo dwukrotnej próby, nie odnalazł on uchwytu pilocika. W zaistniałej sytuacji otworzył spadochron zapasowy, który napełnił się prawidłowo. Wylądował na terenie lotniska. Przeprowadzone oględziny spadochronu nie wykazały nieprawidłowości w ulokowaniu pilocika. Pilocik nie był zablokowany w kieszonce pokrowca. Prawdopodobnie uczeń szukał uchwytu pilocika w innym miejscu, niż on się znajdował.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Prawdopodobną przyczyną incydentu lotniczego było niedostateczne wyrobienie umiejętności lokalizowania uchwytu w danym typie pokrowca.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Incydent omówiono na odprawie ze skoczkami. Zwrócono uwagę na konieczność dokładnego wykonywania wszystkich czynności związanych z hamowaniem układu sterowniczego, w tym kontrolę stanu elementów przytrzymujących pętle sterownicze przy taśmach nośnych.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |