Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 274
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1409/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 18 lipca 2015 r. na spadochronie Voyager 280, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 27 sierpnia 2016 r.
Uczeń-skoczek wykonywał piąty skok w życiu, a pierwszy w dniu zdarzenia. Był to skok na zadanie SL-1, z wysokości 1000 m. Po oddzieleniu się od samolotu, uczeń wykonał zamach lewą ręką, co spowodowało, że po otwarciu spadochronu, lewe taśmy nośne znalazły się pod lewą pachą ucznia. Czasza napełniła się prawidłowo, lecz spadochron zakręcał w lewą stronę. Uczeń nie był w stanie oswobodzić ręki z taśm nośnych. Wyczepił czaszę główną i otworzył spadochron zapasowy. Prawidłowo wylądował na lotnisku.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Przyjęcie niewłaściwej sylwetki podczas otwarcia spadochronu.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |