Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 279
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 279
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 271
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 688/2015

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 8 maja 2015 r. na samolocie Cessna 172, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Załoga samolotu Cessna 172 wykonywała zaplanowany lot na trasie Warszawa Babice (EPBC) – Kraków Balice (EPKK). W trakcie przelotu, informator służby informacji powietrznej FIS Kraków przekazał samolot na łączność radiową ze służbą kontroli zbliżania APP Kraków. Po nawiązaniu łączności radiowej z kontrolerem ruchu lotniczego (krl) APP Kraków, krl nakazał załodze skręt w lewo na kurs 150 stopni z uwagi na aktywną strefę lotów szybowcowych (EA 110), która zgodnie z Suplementem 29/15 (ENR 5 AIP Polska) była zarezerwowana dla zabezpieczenia międzynarodowych mistrzostw Polski. Mimo podjętych przez krl działań, trasa lotu samolotu przebiegła wzdłuż granicy strefy, bez zachowania właściwej odległości od jej granicy.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Przyczyną naruszenia strefy EA 110 było niewystarczające przygotowanie pilota samolotu Cessna 172 w zakresie aktywnych elementów przestrzeni powietrznej występujących na trasie przelotu oraz nieudzielenie pilotowi przez informatora FIS Kraków wcześniejszej informacji o w/w ograniczeniach.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Podjęte działania profilaktyczne:

Zdarzenie omówiono z personelem lotniczym ośrodka szkolenia lotniczego ze szczególnym podkreśleniem fazy przygotowania do lotu w zakresie analizy ograniczeń w przestrzeni powietrznej występujących na trasie planowanego przelotu. Wykorzystanie zebranego materiału ze zdarzenia w trakcie szkoleń odświeżających dedykowanych służbom informacji powietrznej państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00