Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 270
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 584/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 kwietnia 2016 r. na samolocie Boeing 737-400, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O10 – Obsługa techniczna”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Podczas końcowego podejścia, w trakcie wypuszczania klap, doszło do zacięcia klap w pozycji 10-15. Wykonano odejście na drugi krąg. W EPWA ogłoszono stan niepewności. Załoga powiadomiła MCC, przeprowadziła wypuszczenie klap metodą alternatywną do pozycji 20 i wykonała normalne lądowanie, po którym odwołano stan niepewności w EPWA. Załoga złożyła raport ASR. Samolot przekazano służbom technicznym, które stwierdziły niewystarczające smarowanie mechanizmów przeniesienia napędu sterowania klapami z powodu braku smaru w smarowniczce. Wykonano smarowanie mechanizmów zgodnie z AMM 12-22-715-001 REY.83, a następnie ich test według AMM 27-51-00-715-001 REY.83 z wynikiem prawidłowym.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Niewystarczające smarowanie mechanizmów przeniesienia napędu w układzie sterowania klap, spowodowane brakiem smaru w smarowniczce.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |