Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 269
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 578/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 kwietnia 2016 r. na samolocie tłokowym PZL M-18B Dromader, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”
oraz
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E4 – Służby lotniskowe”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pilot samolotowy zawodowy z licencją CPL(A) po zatankowaniu 1500 l wody kołował spod portu lotniczego na miejsce startu z betonowej DS05, z zamiarem wykonania przeciwpożarowego lotu usługowego. Na lotnisku nie było wyznaczonych dróg kołowania, więc pilot kołował po najkrótszej prostej do miejsca startu. W odległości ok. 150 m od progu DS05 samolot wkołował na nieoznakowany podmokły grunt. Koła samolotu zagłębiły się w gruncie na głębokość ok. 30 cm. Przyhamowany nagle samolot pochylił się na nos, pilot zdławił silnik, ale mimo tego doszło do kontaktu łopat śmigła z nawierzchnią lotniska. Po chwili ogon samolotu opadł na grunt i samolot zatrzymał się. Oględziny samolotu wykazały uszkodzenie czterech łopat śmigła.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Wkołowanie samolotu na podmokły grunt na części trawiastej lotniska.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |