Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 276
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 276
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 268
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 574/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 kwietnia 2016 r. na paralotni Synthesis 31, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H1 – Postępowanie umyślne”,
„H3 – Błędy w komunikowaniu”
oraz
„Czynnik organizacyjny”
w grupie przyczynowej: „O2 – System szkolenia”.

2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 12 maja 2016 r.

Pilot paralotni Synthesis 31 z napędem plecakowym Parapower solo 210 zaplanował przelot na trasie Rusocin (woj. pomorskie), Pruszcz Gdański, Rębielcz i powrót do miejsca startu. Przed wykonaniem lotu pilot zapoznał się z prognozą pogody dla przewidywanej trasy lotu, zweryfikował aktywne elementy przestrzeni powietrznej (AUP) oraz telefonicznie potwierdził z kontrolerem ruchu lotniczego wieży lotniska EPPR, że w strefie ruchu lotniskowego lotnictwa wojskowego lotniska EPPR nie są wykonywane loty. Po zakończeniu lotu zgodnie z zaplanowaną trasą, pilot paralotni telefonicznie został poinformowany o naruszeniu w trakcie przelotu strefy MATZ lotniska EPPR. W celu osobistego wyjaśnienia okoliczności zdarzenia, pilot po zakończeniu lotu udał się do dowódcy jednostki wojskowej właściwej dla zgłoszonego zdarzenia lotniczego.

3. Przyczyna incydentu lotniczego:

Zgodnie z treścią przesłanego zgłoszenia zdarzenia lotniczego, zgoda wydana przez wojskowe służby kontroli ruchu lotniczego dotyczyła startu w strefie w MATZ EPPR, a następnie jej opuszczenia z kursem południowym. Pilot omyłkowo zinterpretował to jako zgodę na oblot strefy MATZ lotniska EPPR.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00