Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 273
Wersja aktualna od 2017-02-23
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 273
Wersja aktualna od 2017-02-23
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 265
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 22 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 551/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 kwietnia 2016 r. na samolocie 3XTRIM 450 ULTRA, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Lotnisko EPLR. Podczas lądowania doszło do odbicia samolotu (tzw. kangura). Pilot słysząc trzask w okolicy przedniej goleni podwozia odszedł na drugi krąg, następnie wykonał niski przelot nad pasem w celu sprawdzenia wizualnego przez kierującego lotami szybowcowymi instruktora stanu przedniej goleni. Instruktor przekazał pilotowi, iż goleń wygląda na zgiętą. Przewidując lądowanie awaryjne z uszkodzonym podwoziem powiadomiono straż pożarną i wezwano bazujący na lotnisku śmigłowiec ratowniczy. Pilot wykonał podejście do lądowania z wyłączonym silnikiem, zamkniętym kranem paliwa i wyłączoną instalacją elektryczną utrzymując możliwie długo przednie koło w górze. Dobieg zakończył się na kole przedniego podwozia, które pomimo uszkodzenia zapewniało sterowność ruchu po ziemi i brak kontaktu łopat śmigła z ziemią. Lądowanie zakończyło się bez dalszych uszkodzeń samolotu.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu do lądowania z odbiciem i odruchowe pochylenie samolotu, co spowodowało ponowne przyziemienie na przednią goleń podwozia i jej uszkodzenie.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00