Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 265
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 551/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 2 kwietnia 2016 r. na samolocie 3XTRIM 450 ULTRA, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Lotnisko EPLR. Podczas lądowania doszło do odbicia samolotu (tzw. kangura). Pilot słysząc trzask w okolicy przedniej goleni podwozia odszedł na drugi krąg, następnie wykonał niski przelot nad pasem w celu sprawdzenia wizualnego przez kierującego lotami szybowcowymi instruktora stanu przedniej goleni. Instruktor przekazał pilotowi, iż goleń wygląda na zgiętą. Przewidując lądowanie awaryjne z uszkodzonym podwoziem powiadomiono straż pożarną i wezwano bazujący na lotnisku śmigłowiec ratowniczy. Pilot wykonał podejście do lądowania z wyłączonym silnikiem, zamkniętym kranem paliwa i wyłączoną instalacją elektryczną utrzymując możliwie długo przednie koło w górze. Dobieg zakończył się na kole przedniego podwozia, które pomimo uszkodzenia zapewniało sterowność ruchu po ziemi i brak kontaktu łopat śmigła z ziemią. Lądowanie zakończyło się bez dalszych uszkodzeń samolotu.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd w technice pilotowania polegający na dopuszczeniu do lądowania z odbiciem i odruchowe pochylenie samolotu, co spowodowało ponowne przyziemienie na przednią goleń podwozia i jej uszkodzenie.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |