Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 260
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2473/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 16 września 2016 r. na samolocie JAK 12 M, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W dniu 16 września 2016 r. na lotnisku w Lesznie (EPLS) odbywały się loty szkolne na szybowcach. Holowanie szybowców odbywało się za samolotem JAK 12 M. Około godziny 11:05 LMT do swojego szóstego lotu tego dnia wystartował zespół samolot-szybowiec Puchacz. Po drugim zakręcie szybowiec Puchacz wyczepił się imitując sytuację awaryjną w trakcie holu. Pilot samolotu lecąc z wiatrem zgłosił przez radio do kwadratu, że będzie lądował krótko przy znakach, aby nie blokować pasa startowego dla lądującego z wiatrem szybowca. Pilot wyprowadził samolot z zakrętu o 180” na prostą do lądowania na kierunku pasa 06 i wychylił pełne klapy. Samolot przyziemił na koła podwozia głównego z lekko uniesionym ogonem i po lekkim odbiciu się od pasa startowego ponownie przyziemił i wskutek zbyt mocnego hamowania kół podwozia głównego ogon samolotu zaczął się podnosić, a śmigło zaczęło uderzać o nawierzchnię pasa startowego. Samolot opierając się na piaście śmigła przewrócił się na „plecy” (skaptował). W samolocie uszkodzeniu uległy śmigło, maska silnika, spojler prawego skrzydła, statecznik pionowy, zastrzał lewego skrzydła. PKBWL nie wyklucza innych uszkodzeń, które mogą być wykryte podczas szczegółowych oględzin warsztatowych.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Błąd pilota polegający na zbyt gwałtownym hamowaniu w końcowej fazie dobiegu.
Podjęte działania profilaktyczne:
Przeprowadzono odprawę z pilotami holującymi, na której omówiono zaistniałe zdarzenie.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Komentarz PKBWL:
Prowadzący badanie wypadku w przyczynie zdarzenia lotniczego podał, że okolicznością mogącą mieć wpływ na przebieg wypadku było oślepienie pilota przez słońce w końcowej fazie dobiegu. Zdaniem PKBWL, biorąc pod uwagę kierunek lądowania (06) i godzinę o której nastąpił wypadek (11:07), oślepienie pilota przez słońce w końcowej fazie dobiegu jest mało prawdopodobne.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |