Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 259
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 2379/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 4 września 2016 r. na samolocie SAAB 340A, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik techniczny”
w grupie przyczynowej: „T12 – Inne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Samolot wykonywał rejs komercyjny po trasie LDSP (Split) – EDDB (Berlin). W czasie lotu na FL 200, w dolocie do punktu OBUTI, FIR LDZO załoga zaobserwowała niskie ciśnienie oleju w prawym silniku. Ze względu na postępujący spadek ciśnienia oleju i ewentualną koniecznością wyłączenia silnika, załoga zdecydowała o przerwaniu lotu i lądowaniu zapobiegawczym na najbliższym lotnisku. Podjęto decyzję o lądowaniu w Zagrzebiu – LDZA. Do zakończenia lotu ciśnienie oleju nie spadło do poziomu, który by wymagał wyłączenia silnika. Lądowanie odbyło się bez dalszych następstw.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Uszkodzenie uszczelki na jednym z przewodów miski olejowej C (C-sump).
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |