Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-23
Wersja aktualna od 2017-02-23
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 255
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 22 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1453/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 kwietnia 2016 r. na spadochronie „Kwadrat”, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Nieprzestrzeganie procedur przez współpracująca personel lotniczy Aeroklubu Bydgoskiego. Zdarzenie miało miejsce na lotnisku EPBY. Na częstotliwości TWR BY 131,000 MHz odnotowano nieuprawnioną korespondencję członka personelu lotniczego Aeroklubu – „kwadrat spadochronowy”, która zakłóciła korespondencję z innymi statkami powietrznymi w przestrzeni powietrznej CTR EPBY. W tym czasie nie odbywały się skoki spadochronowe. Korespondencja radiowa członka personelu lotniczego „kwadratu spadochronowego”, który próbował wyegzekwować zgodę na wylot w celu wykonania skoków spadochronowych była niezgodna z porozumieniem o współpracy pomiędzy Polską Agencją Żeglugi Powietrznej a Aeroklubem.
Ustalenia:
Przed rozpoczęciem skoków spadochronowych, członek personelu lotniczego z „kwadratu spadochronowego” nawiązał łączność radiową z personelem organu kontroli lotniska TWR EPBY w celu ustalenia czasu wylotu samolotu na zrzut skoczków, który zakłócał korespondencję z innymi statkami na częstotliwości TWR EPBY.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Nieprzestrzeganie procedur dotyczących współpracy z TWR EPBY.
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |