Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 250
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1543/2015
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Incydent lotniczy, który wydarzył się w dniu 30 lipca 2015 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik środowiskowy”
w grupie przyczynowej: „E1 – Meteorologiczne (MET)”.
2. Opis okoliczności incydentu lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Instruktor i uczeń-pilot wykonywali lot szkolny po kręgu na zad. I na szybowcu SZD-50-3 Puchacz. Start odbywał się za wyciągarką z pasa trawiastego na kierunku „28” lotniska Warszawa-Babice (EPBC). Start szybowca przebiegał normalnie, lecz w końcowej fazie ciągu nastąpiło zerwanie liny wyciągarkowej. Pilot szybowca po zabezpieczeniu prędkości lotu natychmiast wyczepił linę. Spadochronik liny wyciągarkowej otworzył się na wysokości około 300 m i razem z liną został zniesiony na budynki znajdujące się po północnej stronie pasa trawiastego. Wiatr o prędkości 5÷8 m/s wiał z kierunku 220-240. Pilot Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w trakcie porannego przygotowania śmigłowca do dyżuru, odnotował spadnięcie liny wyciągarkowej na dach hangaru (śmigłowiec w tym czasie przebywał w hangarze). Lina opadła na hangary nr 4 i 5, płot oddzielający teren SP ZOZ LPR od Heli Investu, położyła się też obok znajdujących się tam dwóch samolotów typu Cessna. Operator wyciągarki pojechał na miejsce opadnięcia liny i zwinął ją. Po naprawieniu liny, loty zostały wznowione. Zdarzenie zaistniało ok. godz. 06:00 LMT. Nikt nie odniósł obrażeń.
Pilot instruktor szybowcowy posiadał licencję SPL oraz ważne badania lotniczo-lekarskie. Miał ważne KWT i KTP. Nalot ogólny pilota wynosił: 296 godz. 32 min. Nalot ogólny na typie szybowca, na którym nastąpiło zdarzenie: 24 godz. Nalot w ostatnich 90 dniach: 9 godz. 14 min., nalot w ciągu ostatnich
24 h przed zdarzeniem: 54 min. Nalot szybowca Puchacz od początku eksploatacji wynosił 4169 godz. 36 min. w 20224 lotach.
3. Przyczyna incydentu lotniczego:
Silny wiatr z kierunku południowo-zachodniego, który zniósł spadochron z liną wyciągarkową na hangary i płytę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (LPR).
4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Działania profilaktyczne podjęte przez podmiot badający:
Przedstawiciel zarządzającego lotniskiem EPBC, Kierownik ds. Bezpieczeństwa Lotów LPR oraz Dyrektor Aeroklubu Warszawskiego uzgodnili, iż pilot śmigłowca dyżurnego HEMS (w przypadku, gdy rozłożony jest start szybowcowy) przed rozpoczęciem rozruchu nawiąże łączność z kierownikiem lotów. Na czas uruchomienia śmigłowca i do jego odlotu starty szybowców za wyciągarką zostaną wstrzymane. Wstrzymane będą też starty szybowców za wyciągarką podczas podejścia śmigłowca do lądowania, a w przypadku wiatru południowego do zatrzymania wirnika.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |