Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2017-02-20
Wersja aktualna od 2017-02-20
obowiązujący
KOMUNIKAT NR 248
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 20 lutego 2017 r.
w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1162/2016
Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:
1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 27 maja 2016 r. na szybowcu SZD-55-1, klasyfikuję do kategorii:
„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H4 – Błędy proceduralne”.
2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:
Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych, zwaną dalej „PKBWL”, do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 4 lipca 2016 r.
Święciechowa k. Leszna. PKBWL stwierdziła, że szybowiec posiadał niezbędną dokumentację techniczną i eksploatacyjną. W dniu 02.06.2016 r. o godzinie 12:32 do czwartej konkurencji Szybowcowych Mistrzostw Polski w klasie 15 m rozgrywanych w Lesznie wystartował pilot szybowca SZD-55-1 o znakach rozpoznawczych SP-3935. Zadaniem do wykonania w tym dniu była konkurencja obszarowa. Lot po trasie odbywał się pod chmurami typu Alto Cu i Cu o podstawach 1000÷1500 m, średnie noszenia termiczne wynosiły 1,5÷2,5 m/s. Po zaliczeniu obu wyznaczonych obszarów, pilot zaczął wypracowywać dolot, lecąc w kierunku lotniska w Lesznie (EPLS). Mając około 880 m wysokości i 28 km do lotniska wydawało się, że powinien do niego dolecieć. Jednak szybowiec wleciał w obszar zwiększonego opadania, które spowodowało znaczną utratę wysokości i zmusiło pilota do lądowania w terenie przygodnym. Lądowanie odbyło się z prostej w wysokim zbożu. Pilot wykonał lądowanie na wysoką uprawę. Po przyziemieniu szybowiec zaczął gwałtownie hamować i obrócił się o około 45° w lewo. Jak się okazało, zboże było wilgotne, co po przyziemieniu spowodowało gwałtowne wyhamowanie szybowca i w konsekwencji jego uszkodzenie.
3. Przyczyna wypadku lotniczego:
Niewłaściwie wyliczony dolot do lotniska (zbyt mały zapas wysokości). Lądowanie w terenie przygodnym z prostej – brak możliwości wyboru odpowiedniego pola.
4. Zalecenia profilaktyczne PKBWL dotyczące bezpieczeństwa:
PKBWL po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego |
Piotr Samson |