Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 255
Wersja aktualna od 2017-02-20
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Dziennik Urzędowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego rok 2017 poz. 255
Wersja aktualna od 2017-02-20
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

KOMUNIKAT NR 247
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO

z dnia 20 lutego 2017 r.

w sprawie zdarzenia lotniczego nr 1061/2016

Na podstawie § 31 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie wypadków i incydentów lotniczych (Dz. U. Nr 35, poz. 225) w związku z zarządzeniem nr 14 Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z dnia 14 grudnia 2006 r. w sprawie wprowadzenia klasyfikacji grup przyczynowych zdarzeń lotniczych (Dz. Urz. ULC Nr 10, poz. 43) ogłasza się, co następuje:

1. Wypadek lotniczy, który wydarzył się w dniu 25 maja 2016 r. na szybowcu SZD-50-3 Puchacz, klasyfikuję do kategorii:

„Czynnik ludzki”
w grupie przyczynowej: „H2 – Brak kwalifikacji”.

2. Opis okoliczności wypadku lotniczego:

Skrócony opis zdarzenia powstał na podstawie raportu końcowego przesłanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w dniu 28 czerwca 2016 r.

Lotnisko EPPT. Loty szkolne na szybowcach ze startem za wyciągarką odbywały się z pasa 03 po prawym kręgu. Jako pierwsze wystartowały trzy szybowce na loty termiczne. Przed następnym lotem instruktor nadzorujący omówił z uczeń-pilot budowę kręgu nadlotniskowego z uwzględnieniem panujących warunków atmosferycznych (słaby wiatr z kierunku 010 o prędkości ok. 3,5 m/s). Start, wyczepienie i budowa kręgu nadlotniskowego była prawidłowa z zachowaną dwustronną łącznością między uczeń-pilot a instruktorem nadzorującym. Po IV zakręcie instruktor nadzorujący ocenił, że tor lotu szybowca jest odchylony w lewo od nakazanego kierunku lądowania i polecił poprawić kierunek lotu w prawo. Pomimo wielokrotnych komend instruktora nadzorującego, uczeń-pilot nie reagowała. Przed przyziemieniem szybowiec uderzył lewym skrzydłem w oparcie siedzenia kierowcy traktorka służącego do transportu szybowców, następnie przeleciał na bardzo małej wysokości nad „kwadratem” (instruktor był zmuszony rzucić się na ziemię w celu uniknięcia uderzenia przez szybowiec) i przyziemił na pasie neutralnym na wysokości strzały. W końcowej fazie dobiegu szybowiec lekko stracił kierunek w lewo. Po lądowaniu uczeń-pilot przyznała, że nieprawidłowo oceniła poprawkę na boczny wiatr przez co tor lotu szybowca był odchylony od osi pasa. Przyznała też, że cały czas słyszała polecenia instruktora nadzorującego nie umiała jednak racjonalnie wyjaśnić dlaczego się do nich nie zastosowała. W dniu wypadku nalot uczeń-pilot wynosił 12 godz. 20 min. w tym nalot samodzielny 1 godz. 22 min. W sezonie 2016 uczeń-pilot wykonywała loty 21.05. (trzy loty po kręgu w łącznym czasie 12 minut), 23.05. (3 loty w czasie 32 minut) i 24.05. lot termiczny (1 godz. 30 minut). Instruktor nadzorujący nie miał uwag do wykonywanych lotów, oceniając je jako wykonane dobrze.

3. Przyczyna wypadku lotniczego:

Przyjęcie zbyt dużej poprawki na wiatr podczas podejścia do lądowania i brak reakcji na komendy instruktora nadzorującego.

4. Zalecenia profilaktyczne Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczące bezpieczeństwa:

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami nie wydała zaleceń dotyczących bezpieczeństwa.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego

Piotr Samson

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00